Hjärnskada suger

Jag är så himla trött! I helgen ska jag sova ikapp en hel veckas för lite sömn. Kan jag inte bara få bli frisk eller?! :( Så himla less på det här. Jävla olycka som har orsakat så mycket skit. VAFAN. Jag har varit på ger-rehab ett antal gånger nu. Det är på vanlig svenska rehabilitering efter kraftig hjärnskakning. Så nu har jag gjort 6 timmars tester för att kolla hur hjärnan har återhämtat sig. Jag fick rita, trumma, spela kort, svara på tusen frågor... det man testade var logik, allmänbildning, motorik, luktsinne, sifferminne, språkminne o.s.v. Min läkare sa att jag är en klassisk hjärnskada. Jag hade bra resultat på allt utom något som kallas arbetsminne och är det vanligaste efter krafitgt slag mot huvudet i hög hastighet. Det innebär att jag dels blir väldigt lätt trött och utmattad och måste anstränga mig mer och sova mer än normala människor. Jag har också svårt för vissa saker och måste träna upp hjärnan. Min läkare sa att jag ska lösa Soduku, träna huvudräkning, spela Tetris och World of Warcraft! Det ska tydligen vara jättebra för att man måste vara snabb och hålla reda på många saker samtidigt.

Min livsstil har dock ändrats radikalt nu när jag börjat jobba hemma i Sverige igen. I England jobbade jag ju nätter och då kunde jag sova mina 10 timmar som jag behöver. Men nu när man jobbar vanligt 8-4 jobb är det lite svårare. Jag måste gå och lägga mig jättetidigt (jag som är nattmänniska) och är ändå helt förstörd på mornarna när jag måste hålla mig vaken. Jag kan fortfarande sköta mitt jobb givetivis, men det är otroligt ansträngande för jag måste koncentrera mig så mycket.

Ändå sa doktorn att jag har jättebra prognos för att bara ha gått 4 månader sedan olyckan. Jag vill vara frisk NU. Jag vill kunna leva exakt som jag kunde innan! Det är en svår balansgång...Jag har gjort så himla mycket roligt på sista tiden, för är det något jag har insett så är det att man lever bara en gång! Man ska passa på att njuta av livet och göra massa roliga saker, göra det som faller en in och inte vara så förnuftig hela tiden. Man fattar inte hur fort livet kan få en vändning och man vet aldrig när det tar slut. Man tror liksom inte att en sådan grej som en olycka ska hända en själv eller någon nära. Hur som helst nu när jag jobbar på vanliga arbetstider känns det som att jag inte hinner med att leva ibland. Det blir mycket jobb och det blir mycket sömn. Och när jag väl gör något roligt efter jobbet och kommer i säng lite för sent är jag helt förstörd dagen efter. Jag vill ju inte bara jobba och sova! Och sedan kommer helgen och då vill man bara sova ikapp en hel veckas för lite sömn. Jag vill vara frisk...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback