Resumé av Marocko

Nu är jag hemma från en underbar resa med väldigt bra och blandat innehåll!

Vi red en kamel genom Eucalyptusskogen som hette James, vandrade i Atlasbergen och var på marknad och i palats i Marrakesh. Vi gick genom stadens zouk och en man som jag passerade sa "ooooh very beautiful, 50 000 camels." En ormtjusare slängde över en orm runt Jimmys hals (han är livrädd för ormar) och ormtjusaren sprang sedan runt och tog massa kort på detta som han sen ville att vi skulle betala 300 spänn för. Aldrig! Man blev ganska hårdhudad av att vara där för fyfan va människorna tjatade och lurades! Det kom fram folk och sa att de skulle hjälpa en att hitta rätt affär, men istället så tog de en till alla sina kompisars affärer så man hamnade vilse. Jag lärde mig tillslut att vara lite elakare och då sa jag "go away, we want to go alone, TAKE ANOTHER TOURIST."

Förutom utflykter gick vi runt mycket själva i centrum, hamnen och zouken som är deras största "prutmarknad" i Agadir. Jag la en massa skambud och prutade ner Converseskor till 100 spänn. VÄRT! Vi blev indragna till ett berberapotek där vi fick en föreläsning om alla marockanska naturmediciner och så fick vi lukta och gissa. De lät oss sniffa snark/förkylningsmedicin och jag tänkte nej nu blir vi nerdrogade och rånade. Vi köpte araganolja som kallas marockos guld samt acnemedicin och någon olja mot stress. Vi solade, badade, spelade tennis och spelade spel. Vi drack färskpressad apelsinjuice på stranden. Jag pratade massa franska! Je l'aime. Vi gav lite men ofta dricks eftersom det är inräknat i marockanernas lön för att kunna försörja sig. Vi blev erbjudna "hashish" X antal ggr och pratade med massa marockaner utan tänder. Och så såg vi Kasbahn, en "kulle" med religiös skrift och vi hörde böneutropet eka över hela staden. Vi åt massa marockansk mat som inte var något vidare eftersom det inte smakade någonting. Det godaste var nog köttbullar med kanelris. Annars var McDonalds-lunchen vår bästa måltid på hela resan. Sen tog vi flyget hem, kollade på Kenny Starfighter begins och köpte ett antal månaders konsumtion av alkohol på airshopping till ett bra pris.

Oj det här blev ju lite långt. Men detta var iaf Marocko i stora drag!


Photos is to be continued...

Kommentarer
Bea

Låter underbart!

Svar: Hahahha, tycker du det? Tycker själv det ser lite småroligt ut när den hoppar runt för varje steg jag tar. Men du har en poäng Bello!

2011-01-16 @ 17:40:02
URL: http://beae.blogg.se/
killen

tjena det verkar bra, men nästa gång så ska du ha me dig någon du känner för att se mycket av marocko för att jag ser att du har typ inte sett det halva av marocko, men men d e synd att det finss sånt folk du berättade om tyvär, jag själv är en marockan och bor i severge men nu är jag i marocko ett lite tag! men ialla fall jag tror fan att jag har sett dig någonstans, om du bor i linköping då har jag rätt :) du kan kontakta mig via faecbook lr bara lämna ditt nummer här så hör jag av mig ha d bra tjejen.

2011-09-13 @ 11:57:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback